Artiesten

Arie Vuyk

Arie Vuyk

Arie Vuyk werd in 1969 geboren in Krimpen aan den IJssel, en woont momenteel afwisselend in Rotterdam en Antwerpen. Nadat hij zich autodidact ontwikkelde won hij in 2001 het Parkstad Cabaret Festival, en in 2004 het Griffioen Cabaret Festival. Publieksprijs. Sindsdien maakte hij meer dan tien avondvullende programma's. In 2016 probeerde hij op het festival Twentse Lente wat nieuw materiaal uit, waarmee hij het festival won. Hij was tekstschrijver voor onder andere Het Groot niet te Vermijden, en hij regisseerde voor het Comedy Café in Amsterdam de stand up opera Orfeo. Arie Vuyk schreef de biografie van Het Groot niet te Vermijden, verschenen bij uitgeverij Trichis. Elf van zijn grappen staan in Het Grootste Citatenboek ter Wereld, uitgeverij Lannoo. Hij vertaalde – als eerste- de roman Jean Santeuil van Marcel Proust in het Nederlands. Een zelfstandig fragment daaruit verscheen als geschenkboek bij Donner Rotterdam, in 2022. Arie maakte in de lente van 2019 een internationale tournee langs comedyclubs in New York en Reykjavik. In 2020 maakte hij in opdracht van KRO-NCRV een conference over corona, die uitgezonden werd. Zijn coronavoorstelling HAMSTEREN! kreeg subsidie vanuit het Fonds Podiumkunsten, het Platform Professionele Ontwikkeling, de Gemeente Rotterdam en Stichting Droom en Daad. Oud Cameretten winnaar Bert Schuiling regisseerde deze voorstelling. In 2023 verscheen de door hem geschreven biografie over de componist Simeon ten Holt, getiteld Vleugels. In 2023 maakt Arjan Evertz een documentaire over leven en werk van Vuyk, onder de titel Tussen Boeddha en bühne. In maart 2024 gaat zijn nieuwe voorstelling Op Dreef! In première in theater De Schuur in Zevenbergen. Hij schrijft momenteel een boek over boeddhistische meditatie: Doof je vuur, dan straalt je licht. Het zal in 2024 verschijnen. Naast optredens in Nederland en België runt hij ook zijn eigen theater De Kijkdoos, in Rotterdam.

BoudewijnJansen-HR-Photo_SimonVanBoxtel-0766-2

Boudewijn Jansen

Boudewijn Jansen is een dirigent met een breed repertoire, met focus op opera en oratorium. Na zijn studie piano en orkestdirectie, aangevuld met koordirectie, cello, orgel en zang, werkte hij onder meer bij de Nederlandse Reisopera en de Stichting Kameropera Nederland en dirigeerde hij nagenoeg alle Nederlandse orkesten en vooraanstaan- de koren, zoals het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Concertkoor en het VU-Kamerkoor. Ook is hij dirigent van de Bach Cantorij Baarn en van het Studentenkoor Amsterdam. Sinds 2003 is hij artistiek leider van het Toonkunstkoor Amsterdam, waarmee hij onder meer het Requiem van Verdi, Symfonie 9 van Beethoven en Ein deutsches Requiem van Brahms uitvoerde. Jaarlijks voert hij in samenwerking met het Concertgebouw Kamerorkest Bachs Matthäus Passion uit in het Concertgebouw Amsterdam. Sinds 1994 is Boudewijn Jansen verbonden aan de muzikale staf van De Nationale Opera. Hij debuteerde in Het Muziektheater met Jenufa (Janáček), en dirigeerde hier Die Meistersinger von Nürnberg (Wagner) enLa Cenerentola (Rossini). Hij verzorgde diverse malen de instudering van het Koor van De Nationale Opera en dirigeerde het bij de inhuldiging van koning Willem-Alexander. Hij is een veelgevraagd docent en als zodanig betrokken bij de Kurt Thomas Cursus, de Dirigentenwerkplaats, het Utrechts Conservatorium en NKK NXT (trainingsprogramma van het Nederlands Kamerkoor).

Elizabeth Fadel & Mike del Ferro

Elizabeth Fadel & Mike del Ferro

Elizabeth Fadel (1985) is een Braziliaanse multi-instrumentalist en componiste in Nederland. Haar muziek geeft vrijelijk uitdrukking aan haar klassieke vorming als een Pianist en klavecimbelspeler, en haar erfgoed, waardoor elke noot klinkt tegelijkertijd stevig en teder, vol leven en energie. Fadel begon haar carrière in Brazilië, waar ze snel terrein won en begon samen te werken met belangrijke namen zoals de zanggroep Boca Livre en de legendarische Paulo Moura. In 2010 besloot ze een grote stap te zetten en verhuisde naar Nederland om klavecimbel te studeren aan de Royal Conservatorium te Den Haag. Sindsdien is ze aan het toeren, opnemen en lesgeven in Europa en Brazilië. In 2021 zij heeft haar eerste solo album Blue in Choro uitgebracht, met heel goed recensies. Fadel treedt ook op als ambassadeur van de Braziliaanse cultuur, deelname aan educatieve projecten zoals de Choro School – EPM Holanda. Zij is ook docent bij Codarts, en zij heeft opgetreden met grotere namen in Nederland, zoals Ronald Snijders, Fleurine Mehldal en als pianoduo met Mike del Ferro, en ook in grotere zalen zoals Bimhuis, Lantaren Venster en North Sea Jazz Festival.

De internationaal bekroonde pianist en componist Mike del Ferro is een gerenommeerde Nederlandse jazzpianist en muzikale ontdekkingsreiziger wiens carrière wordt gekenmerkt door een onverzadigbare nieuwsgierigheid naar de diverse geluiden van de wereld. Hij heeft samengewerkt met jazzgrootheden als Toots Thielemans, Branford Marsalis, Jack DeJohnette, Randy Brecker, Oscar Castro Neves, Deborah Brown, Erik Truffaz, Jorge Rossy, Scott Hamilton, Richard Galliano en vele anderen. Mike werd geboren in Amsterdam en zijn muzikale reis voerde hem over de continenten, waardoor hij een rijk tapijt van wereldwijde invloeden in zijn werk verweeft. Zijn vader was operazanger Leonard del Ferro, die zong en opnam met Maria Callas en samenwerkte met Leonard Bernstein. Al op jonge leeftijd toonde Mike een uitzonderlijke aanleg voor muziek, vooral piano. Hij verfijnde zijn vaardigheden door formeel onderwijs aan het Conservatorium in Amsterdam. In de loop der jaren heeft Mike del Ferro een eigen plek veroverd in de jazzwereld door zijn klassieke opleiding te combineren met een grote waardering voor improvisatie. Zijn pianospel wordt gekenmerkt door virtuositeit, gevoeligheid en het vermogen om muzikale grenzen te overschrijden. Hij navigeert moeiteloos door verschillende stijlen en integreert elementen van Latijnse, Afrikaanse en wereldmuziek in zijn composities en optredens. Mike del Ferro geeft ook Piano Masterclasses over de hele wereld, soms gecombineerd met zijn succesvolle Clinic "Self Management for Musicians".

Jan-Willem Schaafsma

Jan-Willem Schaafsma

Jan-Willem Schaafsma studeerde aan het Koninklijk Conservatorium en behaalde zijn masterdiploma aan de Dutch National Opera Academy. Na zijn master zong hij o.a. Lysander in A Midsummer Night’s Dream (Britten), Belmonte in Die Entführung aus dem Serail (Mozart) en Lenski (Jevgeni Onegin, Tschaikovsky). Hij zong solo’s bij de NPS-zaterdagmatinee, De Nationale Opera, Opera Zuid en de Nederlandse Reisopera (titelrol in Bernstein’s Candide). Ook speelde hij rollen in producties van Barok Opera Amsterdam en Opera2Day. In 2021 was hij te zien bij De Nationale Opera in Een lied voor de maan en bij het Orkest van de Achttiende Eeuw in Zauberflöte & Die Schauspieldirektorin. Zijn concertrepertoire strekt zich uit van Monteverdi tot Berio, en werkte daarin met de grote orkesten van Nederland. Hij zong o.a. de aria’s in de allereerste Matthäus Passion die Reinbert de Leeuw ooit dirigeerde. Jan-Willem zong met orkesten als Koninklijk Concertgebouw Orkest, Noord Nederlands Orkest, Orkest van de Achttiende Eeuw, Nederlands Philharmonisch Orkest, philharmonie zuid nederland en De Nederlandse Bachvereniging. Hij werkte onder dirigenten als Ed Spanjaard, Edo de Waart, Ivor Bolton, Cristian Macelaru, Kenneth Montgomery, José Esandi, Shunske Sato en Reinbert de Leeuw.

Katrien Baerts @Claudia Hansen

Katrien Baerts

De Belgische sopraan Katrien Baerts staat bekend voor haar krachtige en sensuele stem en haar diepgaande en oprechte interpretatie. Seizoen 2023/24 begint voor Katrien met haar debuut als Kristin in de opera 'Julie' van Boesmans op het Lausitz Festival in Duitsland. Verdere seizoenshoogtepunten zijn de 'Mysteries of the Macabre' van Ligeti met het Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Maestro Sylvain Cambreling, haar debuut met het Ensemble Intercontemporain aan de Philharmonie in Parijs onder leiding van Pierre Bleuse met het laatst nieuwe vocale werk van Thomas Larcher, 'The Living Mountain', en een tournee met de 'Kafka Fragmente' van Kurtag, onder andere in het Concertgebouw Amsterdam, Eindhoven en in de Bijloke in Gent. Verder staan een reeks voorstellingen gepland met het Vlaams Radio Koor met muziek van Missy Mazzoli, de 'Maeterlinck Lieder' van Zemlinsky met Het Collectief, 'Carmina Burana' in het Muziekgebouw aan het IJ, en een reeks concerten met singer-songwriter Rufus Wainwright samen met het Brussels Philharmonic Orchestra. Op de Ruhrtriënnale maakte Katrien haar gevierde debuut als de protagonist Theodora in een nieuwe productie van 'Bählamms Fest' van Olga Neuwirth. Ze werd geprezen om haar vocale en theatrale vaardigheden op het Spoleto Festival dei Due Mondi 2023 in een nieuw geënsceneerde versie van 'Harawi' van Messiaen. Op de Salzburger Festspiele was ze te horen in de rol van Sie in 'Begehren' van Beat Furrer, en aan De Nationale Opera te Amsterdam maakte ze haar debuut als eine Fünfzehnjährige in een nieuwe productie van 'Lulu'. In Tokyo debuteerde ze met 'House of the Sleeping Beauties' van Kris Defoort. Katrien vertolkte verschillende wereldpremières: in het Concertgebouw Amsterdam als Clara in Loevendies opera 'The Rise of Spinoza' evenals de titelrol in Zuidams 'Suster Bertken'. In Jakarta Indonesië creëerde Katrien de titelrol in Prabowo's dans-opera 'Gandari' en Jan-Peter de Graaf schreef een monodrama over een flat-earther voor haar, genaamd 'Parallax'. Verdere rollen omvatten Pamina in 'Zauberflöte', Micaëla in 'Carmen', Despina in 'Così fan tutte', Miss Wordsworth in 'Albert Herring', ̇Stimme des Falken en Hüter der Schwelle in 'Die Frau ohne Schatten' en Amore en Valletto in 'l'Incoronazione di Poppea'. Katrien werkte met regisseurs als Pierre Audi, Lotte de Beer, Silvia Costa, Kenza Koutchoukali, Johan Simons en Floris Visser. In de zomer van 2023 werd Katrien opnieuw uitgenodigd voor de Salzburger Festspiele om Griseys 'Quatre Chants pour Franchir le Seuil' uit te voeren met Klangforum Wien onder leiding van Ilan Volkov, terwijl haar laatste cd-album met 'l'Icone paradoxale' van dezelfde componist met het WDR Sinfonieorchester, de 'Preis der deutschen Schallplattenkritik' heeft ontvangen. Haar debuut aan het Barbican Center in London met muziek van Birtwistle werd erg enthousiast ontvangen door de pers. Naast 20ste-eeuws repertoire als 'Lonely Child' van Vivier en 'Mysteries of the Macabre' van Ligeti bevat haar concertrepertoire onder meer het 'Stabat Mater' van Pergolesi, de 'Johannes Passion' van Bach, 'Grosse Messe in c' van Mozart, 'Ein Deutsches Requiem' van Brahms, Mahlers '4de Symfonie' en 'Les Illuminations' van Britten, onder meer uitgevoerd met het Koninklijk Concertgebouw Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, the BBC Philharmonic Orchestra en het Münchner Sÿmphoniker. Katrien werkte met dirigenten als Richard Egarr, Vladimir Jurowski, Oliver Knussen, Reinbert de Leeuw, Carlo Rizzi, Yannick Nézet-Séguin en Bas Wiegers. Katrien is afgestudeerd aan de Dutch National Opera Academy en was geselecteerd om deel te nemen aan de 'International Lied Masterclasses' door Udo Reinemann en gastdocenten. Ze bereikte de halve finale van de Koningin Elisabeth Wedstrijd en behaalde een masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel voor zowel zang als viool.

Myrthe Helder

Myrthe Helder

Myrthe Helder (viool) werd op zevenjarige leeftijd aangenomen op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In de volgende twintig jaar studeerde zij aan de conservatoria van Den Haag, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en de Universität für Musik und darstellende Kunst, Wien. In Nederland sloot zij haar studie af met een 9,5 in Wenen met Auszeichnung en de hoogste onderscheiding. Naast haar studie volgde zij masterclasses bij: Leonidas Kavakos, Maxim Vengerov, het Amadeus Quartet, het Alban Berg Quartet, het Guarneri Quartet en het Fine Arts Quartet. Zij won verscheidene prijzen waaronder de Prix d’Harmonie, het Charles Hennen Concours en The Canetti International Violin Competition. Zij speelde recitals en kamermuziekconcerten door heel Europa en de Verenigde Staten in zalen zoals De Doelen, Het Concertgebouw, de Wiener Musikverein en Carnegie Hall. Als solist speelde zij met verschillende orkesten in Europa onder meer de Schotse Fantasie van Bruch en het 2de concert van Prokofiev. Myrthe heeft samen met Leonard Besseling de artistieke leiding over Club Classique, bekend van de vele optredens bij Podium Klassiek, voorheen Podium Witteman. Met Club Classique zet zij de meest uiteenlopende projecten op; van theatervoorstellingen met Abdelkader Benali tot het grootzalige Maanlichtconcert in het Park bij de Euromast. Ook wordt Club Classique veel uitgenodigd in de concertzalen en op de grote festivals zoals Wonderfeel en het Grachtenfestival.

Nienke Nasserian @Martin Sieper

Nienke Nasserian

Sopraan en klassiek muziektheatermaakster Nienke Nasserian Nillesen is in 2018 cum laude afgestudeerd aan de Master of Music Muziektheater Klassiek aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Ze behaalde hier in 2016 ook haar Bachelor. Op haar achtste begon Nienke Nasserian met klarinet spelen. Op vijftienjarige leeftijd besloot ze ook zanglessen te volgen, eerst voornamelijk jazz- en musicalrepertoire. Ze deed verschillende vooropleidingen in Amsterdam, Maastricht en Tilburg. Op haar achttiende koos ze voor klassiek repertoire. Ze studeerde een half jaar Klassiek Solozang aan het Conservatorium in Maastricht, om vervolgens haar studie af te ronden aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Nienke speelde in verschillende producties bij onder meer Silbersee, Opera Zuid en het Opera Forward Festival. Nienke Nasserian heeft drie autobiografische klassiek muziektheatervoorstellingen gemaakt. Nienke speelt nu haar derde voorstelling, MTOTO, die een drieluik vormt met haar eerdere werken MASAI en MZUNGU. In deze voorstelling worden storytelling, klassieke zang en elektro-akoestische muziek afgewisseld tot een mantra over gemis.

Nieuw Vocaal

Nieuw Amsterdams Kinderkoor

Nieuw Vocaal Amsterdam (NVA) werd in 2005 opgericht door Caro Kindt en is een klassieke zangopleiding met specialisatie opera en muziektheater, toegankelijk voor alle kinderen en jongeren van 4 tot 21 jaar. De koren van NVA wonnen verschillende internationale prijzen. In 2010, 2012, and 2018 won het Jeugdkoor zilver in het prestigieuze international Cantemus Festival in Nyíregyháza, Hongarije. In 2017 en 2022 ontvingen zij de eerste prijs Summa Cum Laude in de hoogste categorie van het Europees Jeugd Muziekfestival in Neerpelt, België. De NVA koren zijn regelmatig op de nationale media te horen en te zien. In 2013 droeg NVA bij aan de inauguratie van Koning Willem-Alexander. Naast gerenommeerd kinderkoor-repertoire voerde NVA een groot aantal opera's als eigen productie uit: Humperdinck's Haensel und Gretel, Britten's The Golden Vanity en The little Sweep, Philip Glass' The Witches of Venice, en Hans Krása's beroemde kinderopera Brundibár. Sinds december 2013 realiseert NVA jaarlijks het veelgeprezen Kerstspel, ontwikkeld in samenwerking met dirigent en barokpionier Ton Koopman. Sinds 2016 is NVA de vaste kinderkoor-partner van Nationale Opera & Ballet, voor de komende seizoenen staan onder meer de producties Turandot, Der Rosenkavalier en Animal Farm op stapel. NO&B en NVA verzorgen samen educatiedagen waarin kinderen worden opgeleid voor het opera-vak. Vaste partners van NVA zijn daarnaast Cappella Amsterdam, Amsterdam International Comunity School en Muziekschool Amsterdam. De koren van NVA werken regelmatig samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. De leerlingen van NVA stonden onder leiding van o.a. Mariss Jansons, Markus Stenz, Lahav Shani, Ton Koopman, Marc Albrecht en Lorenzo Viotti.

Olga de Kort

Olga de Kort

De musicologe en muziekjournaliste Olga de Kort is geboren in Istra (regio Moskou) en woont sinds 1998 in Nederland. Ze studeerde cultuurwetenschappen en piano in Rusland, journalistiek in Frankrijk en muziekwetenschap (Universiteit Utrecht), piano en orgel (HKU/Conservatorium, Utrecht) in Nederland. Als musicologe is Olga gespecialiseerd in Russische muziek en cultuur en de receptie van de Russische muziek in Nederland. Ze geeft lezingen, cursussen muziekgeschiedenis en neemt regelmatig deel aan internationale muziekconferenties met bijdragen over de receptie van Russische muziek in Nederland, met name de muziek van Stravinsky, Prokofjev, Skrjabin, Rachmaninov en Tsjaikovski. Als muziekjournaliste heeft ze ruim 400 publicaties op haar naam staan in Nederlandse klassieke muziektijdschriften waaronder Luister, Pianist, Preludium, De Klank en PianoBulletin.

Percussionisten

Percussiegroep van het Conservatorium van Amsterdam

Zes jonge topslagwerkers van het Conservatorium van Amsterdam werken op vrijdag 8 december mee aan de grootse partijen van Carl Orff's Carmina Burana. De groep bestaat uit Yifan Du, Oier Cáceres, Telmo Gorrochategui, Bruce Zhou Runhang, Marcel Wheatly en Gerben Jongsma.

Camille & Chloë Beniest

Pianoduo Camille & Chloé Beniest

De Belgische zusjes Camille en Chloé Beniest (19 en 15 jaar) zijn twee multitalenten. Ze treden op als pianosolisten, zangeressen, actrices én als pianoduo. Als duo wonnen ze ondanks hun leeftijd al vele prijzen, waaronder op het Prinses Christina Concours (2021, 2023 en 2023), Concours International de Piano de Brest (Frankrijk, 2023) en het Internationaal Concours Appassionata te Namen (Belgie, 2023). In 2022 wonnen de zusjes met overtuiging het 3e Pianoduo Festival Concours, en daarom keren ze dit jaar terug naar het festival met een virtuoos programma in de Jeruzalemkerk.

Caspar Vos & Frank Peters

Pianoduo Frank Peters & Caspar Vos

De oorsprong van duo Frank Peters en Caspar Vos grijpt inmiddels bijna 25 jaar terug toen Caspar bij Frank zijn pianolessen begon. Gedurende de jaren die volgden ontwikkelde Caspar een steeds hechtere band met het repertoire waarin ook Frank zich sinds zijn vroege jeugd thuis voelde; de Russische klaviervirtuozen. Naast het werk van Rachmaninov, Prokofjev en Skrjabin springt voor beiden vooral de muziek van Nikolai Medtner naar voren. Zowel Caspar als Frank voelen een sterke missie om het repertoire van deze vergeten grootheid onder de aandacht te brengen van het grote publiek. Voor Caspar resulteerde dat tot nu toe in zijn succesvol ontvangen solo album “Ego” met sonates en Skazki, voor Frank in een 5-delige integrale opname van Medtner’s complete liedeouvre samen met Ekaterina Levental. De wens om ook diens werken voor 2 piano’s uit te voeren, gaf uiteindelijk het duo gestalte.

Frank Peters studeerde bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Na het winnen van verschillende prijzen op nationale en internationale concoursen, waaronder het Internationale Prokofjev Concours te Sint-Petersburg, speelde hij op alle grote podia van Nederland, in heel Europa, Rusland, China, Australië en in de VS. Als solist trad hij op met onder andere Het Radio Filharmonisch Orkest, Het Residentie Orkest, Het Gelders Orkest en het Pools Nationaal Radio Orkest. Daarnaast is hij een veelgevraagde partner in kamermuziek en sinds enige jaren de pianist van het Hexagon-Ensemble. Hij was te horen op talloze internationale festivals. Samen met mezzosopraan Ekaterina Levental neemt Frank het integrale liedoeuvre van Nikolai Medtner op voor het Brilliant Classics. De 4 reeds opgenomen cd’s , in een reeks van 5, krijgen internationaal grote lof. In Rusland werd hun werk bekroond met de Pure Sound Award. Frank Peters is hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam en geeft regelmatig masterclasses in Italië, Frankrijk, België en China

Pianist Caspar Vos studeerde Cum Laude af van het Conservatorium van Amsterdam. Sindsdien treedt hij zowel nationaal als internationaal veelvuldig op als solopianist. Zo won hij de eerste prijs van ‘The Grand Dominique Competition’. De albums die hij uitbracht zijn dan ook met veel lof ontvangen. Naast solopianist is Caspar een veelgevraagd kamermuziekspeler en geeft hij regelmatig les aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. Ook is hij werkzaam als directeur en programmeur voor het Festival Jong Talent Schiermonnikoog.

Pianoduo Scholtes & Janssens

Pianoduo Scholtes & Janssens

"If you listen to these two young people play music, you think that everything in the world will be all right" - Menachem Pressler, Beaux Arts Trio

Lestari Scholtes en Gwylim Janssens vormen sinds 2003 een pianoduo. Vandaag de dag worden zij erkend als één van de meest belovende pianoduo's van hun generaKe. Hun debuut in Car- negie Hall in mei 2009 werd geprezen als ‘het hadden net zo goed 25 of 30 vingers kunnen zijn, zo groots en samengesmolten was hun klank. Subliem duo in topvorm'. Het duo staat bekend om zijn betoverende klank, zeer hoogstaande technische behendigheid en hun intense en energieke optre- dens. Dit heeft hen concerten door heel Europa en in de Verenigde Staten, Dubai, Zimbabwe, Ethiopië, Georgië, Mongolië, Brunei, Singapore, Vietnam, China, Thailand, Maleisië, Indonesië, Cambodja, Japan, Korea, Myanmar, Chili en Bolivia opgeleverd.

Hun concerten zijn zowel in het binnen- als buitenland uitgezonden op televisie en radio, waaronder Radio4, BBC3, Kol Hamusica (Israëlische radio) en Klara. Ook soleerden zij bij orkesten als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Noord Nederlands Orkest, Residentie Orkest, het Brabants Orkest, Sinfonia Rotterdam en het Israel Symphony Orchestra. Het duo was te beluisteren op diverse festivals, waaronder het Festival of Bath, Grachtenfestival Amsterdam, TonLagen- Dresdner Festival der zeitgenössischen Musik, Braunlage Maikonzerte, Basilica Festival van Vlaanderen, Klevische Klaviersommer, Almere Kamermuziekfestival, Festival Classique en het International Piano Duo Festival Polen.Het duo was winnaar meer dan een dozijn (inter)nationale concoursen, waaronder het prestigieuze Vriendenkrans Concours van het Concertgebouw, het Concours Musical de France, het Internationale Kamermuziek Concours Almere 2009 en IBLA Grand Prize International Music Competition en werd in 2010 uitgeroepen tot Radio 4 Talent van het Jaar. Lestari en Gwylim zijn regelmatig jurylid bij diverse (inter)nationale concoursen. Ook gaven ze vele masterclasses aan diverse conservatoria wereldwijd.

Het duo is initiatiefnemer van het jaarlijkse Pianoduo Festival Amsterdam, dat in oktober 2013 zijn eerste editie beleefde.

Als pianoduo studeerden zij bij het vermaarde pianoduo Gil Garburg en Sivan Silver aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover. Samen hebben zij vele masterclasses gevolgd bij onder meer Nikolai Petrov, Alexander Tamir, Victor Derevianko, Alon Goldstein, Peter Takács, Paul Lewis, Jean-Bernard Pommier en Menahem Pressler. Beiden begonnen hun opleiding in de Jong Talent Klas van het Brabants Conservatorium bij Ton Demmers. Lestari volgde haar Bachelor- en Masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn; Gwylim rondde zijn Bachelorfase af aan het Fontys Conservatorium bij Ton Demmers en volgde zijn Masteropleiding aan het Codarts Conservatorium bij Bart van de Roer.

In November 2010 kwam hun debuut-cd uit met werken van Rachmaninoff, Debussy en Ravel, onder het label van QuattroLive. In mei 2014 kwam hun tweede cd ‘Paris!’ uit bij Etcetera Records met werken van Stravinsky, Debussy en Ravel. Deze cd werd bekroond met een Luister10 en een 5-sterren recensie in het Nederlands Dagblad. Hun 3e cd met werken van Mozart en Schubert kwam in 2021 uit bij Challenge Records International. BBC Music Magazine schreef over deze cd: ’They breathe together, agree on relaKve dynamics and tonal colour and understand the balance of the textures.' en bekroonde de cd met maar liefst 4**** sterren.

Duo Shalamov

Pianoduo Shalamov

Het Shalamov Piano Duo, opgericht in 2009, is een verbazingwekkend voorbeeld van een bijzondere en unieke muzikale eenheid: twee individuele pianisten, muzikanten en kunstenaars, die in een buitengewone symbiose optreden; twee persoonlijkheden, met hun individuele ideeën en emoties, verenigd in hun muziek maken. Het winnen van de 1e prijs op de ARD International Music Competition in München in september 2015 is zeker een van hun meest bijzondere prestaties. Alina en Nikolay kregen niet alleen de hoogste beoordeling van de jury, maar kregen ook de publieksprijs en de prijs voor de beste uitvoering van de verplichte compositie van Ferran Cruixent. Alina en Nikolay begonnen samen als duo te spelen in Bulgarije, onder de supervisie van professor Milena Mollova, een wereldberoemde Bulgaarse pianiste en een van de weinige studenten van de legendarische Emil Gilels. In 2011 verhuisde Duo Shalamov naar Madrid (Spanje) nadat ze waren aangenomen op de prestigieuze muziekschool "Reina Sofia". In 2014 gingen Alina en Nikolay verder met hun Masterstudies aan de Hochschule für Musik und Theater Rostock, waar ze de prachtige kans kregen om hun muzikale kennis en ervaring uit te breiden tijdens hun studie bij Prof. Hans-Peter en Prof. Volker Stenzl, beiden gerenommeerde musici en pedagogen. Naast hun muzikale kwaliteit worden de concerten van het Shalamov pianoduo altijd gekenmerkt door bijzondere samenwerkingen. Zo werden Alina en Nikolay Shalamov op oudejaarsavond 2020 uitgenodigd door het Gewandhaus Leipzig om Ludwig van Beethovens 9e Symfonie uit te voeren in de versie voor twee piano's van Franz Liszt - aangevuld met pauken - samen met solo paukenist Tom Greenleaves, die het Gewandhausorkest vertegenwoordigde. Ook zijn Alina en Nikolay oprichters van het Pianoduo Festival Berlijn. Dit festival werd gelanceerd in maart 2023 met concerten, premières van twee in opdracht geschreven composities, workshops, masterclasses en kinderconcerten.

Raoul Steffani @Dana van Leeuwen

Raoul Steffani

Raoul Steffani is de kersverse winnaar van de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding die door de Nederlandse Staat aan een musicus kan worden uitgereikt. Hij ontvangt de prijs in oktober 2023 uit handen van Staatssecretaris voor Cultuur Gunay Uslu tijdens een concert met ASKO|Schönberg in het Muziekgebouw aan het IJ. Eerder won hij onder meer de GrachtenfestivalPrijs 2018. Daarnaast is hij lid van Equilibrium, het young artists program van Barbara Hannigan. In de zomer van 2023 zingt hij de rol van Johann in Massenet’s Werther bij de Bregenzer Festspiele en maakt hij zijn debuut in de Londense Wigmore Hall in Händel’s Chandos Anthems met ensemble Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen. Onlangs zong Raoul de rol van Ramiro in Ravel’s L’heure espagnole bij de Opéra National de Lyon, waarna hij werd uitgenodigd om Ned Keene te zingen in Britten’s Peter Grimes in Friesland en Ramiro bij de Opéra de Toulon. In 2022 maakte hij zijn debuut bij De Nationale Opera in Operetta Land. Andere recente hoogtepunten zijn Bach’s Johannes Passion (Christus) met Orchestra of the Age of Enlightenment onder leiding van Mark Padmore in onder andere Brussel, Parijs en Londen, Mahler’s Lieder eines fahrenden Gesellen met Ensemble Domestica, Frank Martin’s Ode à la musique met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Marcus Creed, diverse Matthäus Passion-concerten met Phion (Christus) o.l.v. Reinhard Goebel en met philharmonie zuidnederland (aria's) o.l.v. Duncan Ward en Brahms' Ein deutsches Requiem met het Residentie Orkest o.l.v. Anja Bihlmaier. Als solist werkte hij eerder samen met dirigenten als Sir Mark Elder, Vladimir Jurowsky, Sigiswald Kuijken, Ed Spanjaard, Otto Tausk, Jos van Veldhoven en David Zinman. Sinds het begin van zijn carrière heeft Raoul Steffani een grote passie voor het liedrepertoire. Hij gaf recitals bij o.a. Oxford Lieder Festival, Internationaal Lied Festival Zeist, Koninklijk Concertgebouw Amsterdam en de Elbphilharmonie Hamburg. Hij heeft twee soloalbums opgenomen voor Challenge Classics met pianist Gerold Huber: Love's Spring (2021) met liederen en duetten van Robert en Clara Schumann met mezzosopraan Magdalena Kožená. Over zijn debuutalbum Deep in a dream, met vroege werken van Schumann, Grieg, Sibelius en Berg, schreef de internationale pers: "This is all first-rate, refined singing with lucid diction, elegant technique, and a palpable affinity for what he is singing. (American Record Guide, 2018) In oktober 2022 bracht Alpha Records het album Sehnsucht uit, met Barbara Hannigan, Camerata RCO en Raoul Steffani, met daarop zijn uitvoering van Berg's Vier Gesänge Op. 2 in een nieuwe orkestratie. Raoul studeerde aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen en bij Margreet Honig aan de conservatoria van Amsterdam en Tilburg, waar hij summa cum laude afstudeerde. Hij volgde masterclasses bij onder anderen Thomas Hampson, Christa Ludwig, Dame Felicity Lott en Elly Ameling. Van 2016 tot 2018 was hij lid van de Dutch National Opera Academy, waar hij de rol van Guglielmo in Così fan tutte van Mozart zong. Naast zijn zangstudie studeerde Raoul Zweedse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.

Toonkunstkoor @Jonathan Andrew

Toonkunstkoor Amsterdam

Toonkunstkoor Amsterdam is een ambitieus concertkoor, dat de grote koorwerken afwisselt met intieme programma’s waarin de veelzijdigheid van het koor tot uiting komt. Het repertoire reikt van Sweelinck tot aan componisten van vandaag. Naast de composities uit de 19e eeuw hebben de grote koorwerken uit de 20ste en 21ste eeuw de bijzondere aandacht. Toen in 1829 de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst werd opgericht, was Amsterdam een van de eerste afdelingen die een eigen koor oprichtte. In de loop der jaren is Toonkunstkoor Amsterdam uitgegroeid tot een muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor, dat bestaat uit goed geschoolde amateurzangers, zong in zijn lange geschiedenis onder leiding van grote dirigenten als Otto Klemperer, Bruno Walter, Eduard van Beinum, Anton Kersjes, Hartmut Haenchen, Kenichiro Kobayashi, Jean Fournet, Yehudi Menuhin, Bernard Haitink, Jan Willem de Vriend en Marc Albrecht. Elk jaar zingt Toonkunstkoor Amsterdam Bachs Matthäus Passion op Goede Vrijdag in het Amsterdamse Concertgebouw. Vanaf 1899 voerde Willem Mengelberg het jaarlijks uit en zo werd het een traditie. Sinds 2008 is ook de jaarlijkse uitvoering op Palmzondag in De Philharmonie in Haarlem traditie geworden. Daarnaast brengt het koor tenminste één eigen productie per seizoen. Met deze verscheidenheid aan concerten bereikt het een breed publiek in Amsterdam en wijde omtrek. Toonkunstkoor Amsterdam wordt regelmatig uitgenodigd door professionele orkesten. Het koor werkte de afgelopen jaren samen met o.a. het Residentie Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest, Het Balletorkest, het Orkest van het Oosten, het Nederlands Kamerorkest en het Concertgebouw Kamerorkest.