Argentijnse tango
Broer en zus Sergio en Karin komen uit een echte pianistenfamilie, zo vertelt Karin. “Onze grootouders waren ook een pianoduo en onze moeder was pianodocente. Eigenlijk was het haar idee dat wij als pianoduo gingen spelen. Vanaf het eerste moment heeft dat altijd heel natuurlijk gevoeld voor ons.”
Vandaag de dag speelt de Argentijnse tango een belangrijke rol in het repertoire van Lechner en Tiempo. “Toen we begonnen met het spelen van tango’s voelde dat tweeledig. Als geboren Argentijnen voelden we ons haast natuurlijkerwijs aangetrokken tot het genre, maar tegelijkertijd voelden we een afstand. We zijn opgegroeid met vele muziekgenres om ons heen en tango was daar één van, maar het was voor ons niet de ‘moedertaal’ onder de muziekgenres. Thuis hoorden en speelden we voornamelijk klassieke muziek”, vertelt Sergio.
Karin vult aan: “Dat was voor ons een reden om in Buenos Aires lessen te volgen bij Pablo Ziegler, de pianist van Ástor Piazolla. Dat was erg leerzaam; zijn ideeën over het tangoritme en het algehele tangogevoel hebben onze visie en manier van spelen erg veranderd.”
“Voor ons was tango aanvankelijk ondenkbaar zonder bandoneon en percussie”, aldus Sergio. “Toen we in het genre doken was dat niet omdat we die originele instrumentatie aan de kant wilden schuiven. We deden het puur omdat we het zelf zo graag wilden spelen, en tot onze eigen verrassing werkt het hartstikke goed op twee piano’s.”
Muziek als universele taal
De twee pianisten zijn ervan overtuigd dat hun Argentijnse afkomst bijdraagt aan de feeling die ze hebben met de tangomuziek. Toch hoef je echt geen Argentijn te zijn om het genre goed te kunnen beheersen, denkt Sergio. “In Finland is er bijvoorbeeld een heel rijke tangocultuur. Er zijn Finse musici die het genre vele malen beter beheersen dan menig Argentijn. Muziek is een universele taal die vele accenten en dialecten toelaat. Elk genre draait uiteindelijk om menselijke emoties, en die zijn universeel. Ik denk dat dat muziek zo krachtig maakt.”
“De kunst is om je niet te veel te laten leiden door de titel of achtergrond van een muziekstuk”, vervolgt hij. “Muziek is iets abstracts, het bevat beelden en sferen waar het publiek zijn eigen realiteit mee kan vormen. In onze muziek zit denk ik ook ons persoonlijke verhaal verweven: het verhaal van onze repetities, onze gesprekken en de lol die we samen hebben. Tijdens een uitvoering komen al die emoties op een onderbewust niveau samen in de muziek. De magie die je daarmee creëert is voelbaar voor iedereen.” Karin: “We kunnen alle muziek omtoveren tot een sprookje”.